post

Johnny, löptränare och grundare av Allt om Löpning, menar att med intervallträning förbättrar du din snabbhet, styrka och uthållighet.

Många springer samma runda i ungefär samma takt och tycker att inget händer i deras utveckling eller ork. Att börja intervallträna betyder i stort sätt att musklernas syreupptagningsförmåga (din andning) samt hjärtats pumpkapacitet påverkas positivt. Under själva passet får du jobba hårt och intensivt under en mycket kort period.

Många tror att de inte orkar köra denna träningsform men de flesta kan som har en grundkondition i botten.

Att träna intervaller innebär att du ökar farten ordentligt inom rimliga gränser utifrån hur pass tränad du är.

Du ska generellt försöka toppa din puls till max för att därefter känna att intensiteten gå ner en stund, likaså pulsen. Innan nästa repetition ska all din mjölksyra vara borta. Det gäller att vila tillräckligt länge mellan de intensiva sträckorna som kan vara allt mellan en halvminut och uppåt.

Johnny rekommenderar att du värmer upp kroppen under 15 minuter så att den känner att något är på gång. Den här typen av träning chockar din kropp. Kroppen tvingas snabbt förstå att den ska arbeta hårdare än vad den är van vid.

Kroppen svarar då ofta med att bilda mjölksyra. Mellan dina repetitioner i så kallat ”viloläge” får kroppen tillräckligt med syre för att bryta ner mjölksyran och din kropp känns okej igen och redo för ännu en intensiv period.