post

DN skriver idag att expertråden man får angående val av joggingskor är värdelösa och att flera olika personer gör olika bedömning på samma person. Jag håller med professor Ewald Henning om att man självklart får mer adekvat hjälp om man vänder sig till någon som har mer utbildning om fotens anatomi och biomekanik. Det bästa är att man får sina fötter undersökta av någon naprapat, sjukgymnast eller ortopedtekniker innan man köper nya skor.

Vad är pronation?

Pronation är en helt naturlig rörelse som sker i fotleden vid varje steg man tar som gör att foten vrider sig lite lätt inåt. Om man då överpronerar dvs vrider foten för mycket inåt så kan det uppstå en överbelastning  på fötter, knän och höfter som kan leda till skador som exempelvis hälsporre, löparknä och ryggbesvär. Man kan ju även ha andra felställningar och felaktiga rörelsemönster som leder besvär, men överpronation är ett av det vanligaste förekommande och det är därför det talas så mycket om det i dessa sammanhang.

Lite goda råd

Det är viktigt att man gör en individuell bedömning beroende på hur ofta och långt man springer och självklart också beroende på eventuella skador. För en nybörjarlöpare utan några som helst besvär så kan det räcka långt med ett par helt vanliga stabila och neutrala joggingskor. Har man ont någonstans eller ofta springer långa distanser så tycker jag att det bästa är att man har en neutral och stabil joggingsko och sedan har en individuellt anpassad sula som motverkar både över- och underpronation eller andra felställningar av fötterna. En individuellt anpassad sula är bra både för att bli besvärsfri och för att förebygga skador.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rad-om-joggingskor-ar-vardelosa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>