One thought on “Träning mot depression?

  1. Fysisk träning har i ett flertal studier visat sig ha positiv effekt vid depression. Träningen kan vara konditions – eller styrketräning och den bör bedrivas två till tre gånger per vecka i minst nio veckor. Konditionsträningen kan bestå av löpning, jogging eller promenader.

    Träning har många fördelar när det gäller vår inre hälsa med förstärkt immunförsvar, bättre aptitreglering och minskad risk för en mängd sjukdomar. Men träning har även påverkan på vår psykiska hälsa och får oss att må bättre och att känna en större livsglädje. En studie har visat att personer som är mindre fysiskt aktiva har större risk att råka ut för depressioner i jämförelse med individer som tränar regelbundet.

    genom träning kan man få bättre kontroll på nivån av stresshormonet adrenalin. Även sömnen förbättras hos många som börjar träna, vilket också kan påverka stress och depression positivt.

    Endorfiner som är kroppens eget morfin påverkas också av träning vilket gör att vi känner mer välbehag. En studie har visat att träning ger en ökad koncentration av endorfiner i kroppen. Det kan var en del av träningens positiva som förebygger eller lindrar en pågående depression.

    Är man deprimerad är också lusten till att göra saker begränsad. Att komma igång med träning under en depression kan därför kännas mycket avlägset, trots att man mår bättre när man väl kommit igång.
    För att inte tröttna alltför snabbt är det viktigt att inte gå fram för fort. Är motivationen redan i botten är det lätt att man avslutar sin planerade träning innan man hunnit börja.

    Lite tips på vägen:

    ¤ Sätt upp mål som är realistiska i förhållande till den kondition du
    befinner dig i.
    ¤ Se träningen som ett hjälpmedel i din behandling. Gå in med
    inställning om att du kommer att må bättre.
    ¤ Träna det du tycker om så är det större möjligheter att du fortsätter.

    Sammanfattningsvis finns således idag tillräckligt med vetenskapliga bevis för att fysisk aktivitet har betydelsefulla effekter på smärta, minnesförmåga, stämningsläge, depressionstillstånd och ångest. sannolikt kommer därför fysisk aktivitet i olika former att bli en viktig del av den arsenal man använder för att behandla och förebygga dessa tillstånd. Flera landsting har redan nu börjat organisera ”träning på recept” för flera sjukdomstillstånd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>